Cinder recenzia

Cinder

Marissa Meyer

9. apríl 2020

Cinder, je kyborg. Má robotické končatiny, 16 rokov a macoche a okoliu sa hnusí. Ale má to výhodu- Cinder opraví akúkoľvek poruchu na vlastnej robotickej končatine, androidovi či vznášadle. Je to najmladšia opravárka s vychýrenou povesťou po celom Novom Pekingu. Práve táto zručnosť k nej privedie samotného princa provincie, Kaia. Princ prinesie svojho starého androida a Cinder tvrdí, že je v záujme národnej bezpečnosti aby bol android opravený pred výročným plesom. Kai je priateľský a nepôsobí ako dôležitá osoba. Cinder chce na princa urobiť čo najlepší dojem, no opravu androida jej naruší Letumóza. Je to ochorenie, ktoré trápi ľudí na Zemi už niekoľko rokov a nakazí sa ňou aj Pivoňka, mladšia nevlastná sestra Cinder a jej jediná ľudská priateľka. Macocha ju obviní z Pivoňkinej choroby. Cinder sa tak ocitá v kráľovskom výskumnom ústave, kde sa pokúšajú špičkoví vedci nájsť liek na Letumózu a nikto sa ešte odtiaľ nevrátil. Je nútená podrobovať sa rôznym testom. Ako to s ňou dopadne?

" Prožívala to, o čem snili všechny dívky v zemi. Princ však byl tolik mimo její dosah, z úplně jiného svťa, že by na něj měla přestat myslet v okamžiku, kdy se za ním zavřely dveře. Měla by na něj přestat myslet hned teď. A už nikdy si na něj nevzpomenout, snad jen jako na zákazníka- a jako na prince své země. "

Kniha ma zaujala od prvých stránok, kde si Cinder opravuje vlastnú robotickú nohu. Už v úvode ma autorka dokázala upútať hlavnou postavou a poukázala na to, ako ju vníma okolie. Princ Kai sa objavil zanedlho na to. Charizmatický, priateľský a krásny ako pravý princ. Úžasne vymyslený bol apokalyptický svet bojujúci s nákazou, ktorá napádala ľudí. Nikto nevedel, kedy sa môže nakaziť. Nejaké akčné scény tu nebolo treba. Autorka skvele vyskladala dej, ktorý sa aj najmenším detailom vyvíjal. Síce som veľa vecí v deji predvídala, no vôbec mi to nevadilo. Práve, že by som bola asi sklamaná ak by to tak nebolo. Zvraty v deji boli dávkované postupne a počas čítania som sa ani na chvíľku nenudila. Tiež sa mi páčilo, že dej sa odohrával nielen z pohľadu Cinder, ale aj Kaia. Celá kniha sa odohrávala v oblasti Nový Peking. Tento svet napadnutý vírusom bol perfektne premyslený a opisy som si vedela úplne predstaviť. Fascinoval ma aj svet "Měsíčňanov",ktorý bol spomenutý naozaj iba okrajovo. Verím, že v ďalších častiach série sa uľaví mojej zvedavosti a autorka mi odhalí nový svet kolonizovaného Mesiaca s jeho krutovládou.
Mimochodom, Cinder je retelling na Popolušku. Jeden retelling (údajný) som pred časom čítala. Ve stínu Hvozdu je vraj retelling na príbeh Kráska a zviera. Okrem vykreslenia hlavných postáv (Agnieszka bola nútená ísť na hrad k Drakovi, ktorý bol zlý a nie škaredý) som tam žiadne prvky z tohto nádherného príbehu nenašla a trochu som sa aj prívlastku retelling obávala. No tento príbeh prvky Popolušky určite mal, ale Cinder je taká novodobá Popoluška. Odhliadnuc od faktu,že je kyborg, bola Cinder stelesnením modernej ženy. Silná, odhodlaná, nezlomná. Po takýchto retellingoch by som siahla opäť veľmi rada.

Moje hodnotenie: 5* /5*

Názov: Cinder
Originálny názov: Cinder