streda 27. septembra 2023

Zostanem s tebou

Zostanem s tebou

MIROSLAVA VARÁČKOVÁ

Anotácia: Odkedy sa Terezini rodičia rozviedli, neustále sa presúva medzi dvoma domácnosťami. Otec má navyše novú frajerku a od Terezy sa očakáva, že s ňou nájde spoločnú reč. Ona však radšej uteká do sveta skíc a umenia. Keď sa práve nezakráda do starej továrne, aby jej steny skrášlila maľbami, a nekŕmi túlavé zvieratá, spoznáva sa s chlapcom zo susedstva. Páči sa jej, že má meno ako detský šampón a každé oko inej farby. A práve vďaka Olimu má čoskoro zistiť, ako chutia prvé bozky a že aj obyčajné držanie za ruky môže prevrátiť svet naruby. 

Nový román Mirky Varáčkovej, jednej z najúspešnejších autoriek slovenskej young adult literatúry, držiteľky Panta Rhei Awards za mládežnícku knihu roku 2017, je príbehom o hľadaní strateného pocitu istoty, o prvej láske, no najmä o tom, ako prežiť bez ujmy v striedavej starostlivosti. {zdroj: pantarhei.sk}


…frustrácia, láska, bezmocnosť…


Tieto pocity na mňa pri čítaní doliehali najviac.


Ani pri vplyve bookstagramu na výber mojich prečítaných kníh som sa k tvorbe MIROSLAVY VARÁČKOVEJ nedostala. Až doteraz.


Do knihy ZOSTANEM S TEBOU som šla naslepo, bez akýchkoľvek očakávaní od príbehu, autorky, či postáv. 


Miroslava je skvelá rozprávačka, píše veľmi realisticky, s ľahkosťou, no zároveň sa zaoberá pálčivými problémami, s ktorými nejeden mladý čovek zápasí.


Hlavná hrdinka Tereza pendluje v striedavej starostlivosti, po rozvode rodičov, medzi dvoma domácnosťami. Mne osobne, sa táto linka páčila najviac. Páčila… to nie je správne slovo. Skôr ma zasiahla! Napriek tomu, že ja som z úplnej rodiny, správanie Terezy som absolútne chápala vo všetkých ohľadoch (chúdence štafetárky :/ musia pretrpieť alebo preskočiť moje litánie a rozčuľovanie sa). Otca milovala, no mala mu za zlé, že zničil rodinu. Bolo to tak? Naozaj je na vine len jeden člen? Či ide o kolektívne zavinenie? Varáčková jasne definovala začiatok nového otcovho vzťahu, tým u mňa padol do nemilosti, nech urobil čokoľvek. Moje sympatie si trooolinku získal až v závere, no napriek tomu som naňho a jeho priateľku mala ťažké srdce. Mama bola zlomenou ženou, na ktorú sa valil život silou uragánu a nemala síl čeliť mu… rozvod, šibnutá matka, brat v prde…zahraničí, doťahovačky s exmanželom kvôli metódam výchovy, osamelosť… No a Tereza, zmietaná vo víre svojich pocitov- k otcovi, mame, Soni(otcova priateľka), novému chalanovi Olimu,- ktorá mala oporu v rebelskej spolužiačke a kamarátovi Ďurovi.


O tejto knihe by som vedela písať veľa. Či už o láske medzi Olim a Ter, osudu, ktorý ich zviedol dokopy a zvrat, ktorý nikto z nich nečakal. Bláznivé dni v škole, adrenalín v kombinácii s resetom Terezy v spoločnosti Ďura a ich umeleckej vášni, no vždy, vždy mi myšlienky utekajú k rodinnej situácii Terezy. Niekto by mohol vnímať Terezu ako nevďačnú rozmaznanú hlupaňu(zahliadla som niekde taký názor), ja však vidím smutné neisté dievča, túžiace po rodinnom šťastí spred pár rokov. Nie dva domovy. Nie smutnú, strhanú mamu a jej nálady. Nie otca, ktorý si vraj želá, aby boli všetci šťastní, pritom mu ide najmä o vlastné pohodlie a záujmy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára