nedeľa 11. júna 2023

Školský (ne)poriadok

Školský (ne)poriadok

MAREK ZÁKOPČAN


Anotácia: Či ste ešte školopovinní, alebo už nie, Školský (ne)poriadok vás prenesie do situácií známych nám všetkým. Autor s humorom a nadhľadom spracúva udalosti typické pre prvý ročník strednej školy ako KABU, lyžiarsky výcvik, hľadanie miesta v kolektíve či definovanie vlastnej identity. 

Učiteľka Lívia má za sebou prvý školský rok, a hoci sa občas s kolegom Danielom k sebe správajú ako pes a mačka, naučili sa spolu vychádzať. Životné skúšky v podobe zrady a tieňov minulosti však preveria aj ich krehké priateľstvo. A ako ovplyvní atmosféru v ich kabinete príchod nového telocvikára, snáď až príliš sebavedomého Martina?
Danielova exmanželka sa rozhodla spraviť rozruch. Žiaľ, nevybrala si na to vhodný okamih, pretože Danielovi padne do oka nová susedka... A ako by to nestačilo, riaditeľka školy ho za trest spravila triednym nových prvákov! Už od prvého dňa to vyzerá na pestrú zmes pováh.
Denis na prvý pohľad pôsobí ako rebel. Pod drsným povrchom však buble problém, pred ktorým si jeho rodina zakrýva oči... Jeho spolusediaci, introvertný, ale tiež umelecky nadaný Andy dúfa, že preňho nebude ťažké zapadnúť. Nájdu tí dvaja spoločnú reč?
Predsedníčku triedy Adrianu všetci vnímajú ako bifľošku. Naháňanie známok je však pre ňu náplasťou na rodinnú situáciu, s ktorou si nevie dať rady. Podarí sa jej ukázať aj iné kvality alebo ostane len premotivovanou babou?


Popri povinnostiach si prajem len, aby mal deň viac hodín a ja o niečo viac energie. Aj preto vám o tejto skvelej, dajme tomu, že na prvý pohľad nenápadnej knižke, píšem až teraz.

Kto Marekovu tvorbu okoštoval vie, že sa zaručene pobaví. Jeho dávka humoru vsadená do školského prostredia pôsobí prirodzene, dialógy vám nanútia priblblý úsmev, ktorý nie a nie zísť z tváre. Aj Pauli ma na to so zdvihnutým obočím neraz upozornila XD.

Postavy máme staré známe (z predošlej časti s názvom Zvonením sa všetko začína), ktoré mi veľmi chýbali, no ani som si to pred čítaním neuvedomila. Som rada, že Zákopčan z príbehu nespravil samostatnú knihu, ale rozhodol sa nám ukázať, aký je(mohol by byť) život študentov gymnázia a jeho profesorov. Pribudnú nové postavy do učiteľského zboru, aj noví študenti. Za trest je hlavný hrdina triednym učiteľom, no trest sa minie účinku, aj keď sa pani riaditeľka(semetrika) všemožne snaží poukazovať na pochybenia Daniela. Riečan má ale čisté svedomie. Je zásadový, no neuveriteľne vnímavý. Pri čítaní som si neraz povzdychla s ľútosťou, že ja som také šťastie na učiteľov nemala, no zároveň s nádejou, že snáď moje deti to šťastie mať budú.

Lívia a Daniel dokazovali, že učiteľstvo je poslanie a nie len zamestnanie. A to nie iba v budove školy, ale aj pri lyžiarskom výcviku či KABU. Aj keď sa kniha zameriava na školu a jej “príbeh”, Marek dal priestor aj osobnému životu postavám, ktoré si zvolil za hlavné. Študenti Adriana, Kristián, Andy a Denis vytvorili nesúrodú štvoricu priateľov. Každý z nich mal svoje problémy, ktorým musel čeliť a myslím, že okrem spisovateľského talentu ma Zákopčan v tejto sérii utvrdil, že nie je len učiteľom, ale aj mimoriadne vnímavým a empatickým človekom. Strasti mládeže a ich povahy sú uveriteľné, smutné, plné nepochopenia a každý zo štvorice sa s tým pasuje po svojom. Nebol by Riečan Riečanom, keby nezasiahne pri náznakoch zmeny správania u svojich študentov, za to je pre mňa tento čudácky samotár srdcovkou.

Ak nemáte stále poňatia čím obdarovať blízkeho, toto je kniha, ktorá zahreje pri srdci každého!


Za knihu vďačím autorovi MAREK ZÁKOPČAN

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára