štvrtok 30. júla 2020

Jednoducho zmizla recenzia

Jednoducho zmizla

Lisa Jewell

30. júl 2020

Deň ako každý iný. Tínedžerka Ellie sa vybrala do knižnice, no nedošla tam a odvtedy ju už nikto nevidel. Akoby po nej zľahla zem. Jej matka Laurel verí, že dcéra žije, ale kde ju má hľadať? Prejde desať rokov, traumou postihnutá rodina sa rozpadne a Laurel zostane so svojím žiaľom sama. Keď stretne sympatického Floyda, po dlhých rokoch opäť zažije šťastie. Ale je naozaj skutočné? Možno nájsť lásku vo veku päťdesiatpäť rokov? Prečo sa slávny spisovateľ zaľúbil práve do nej, do staršej neatraktívnej ženy? Keď sa Laurel prvý raz stretne s Floydovou dcérou Poppy, premkne ju zlá predtucha. Bolo ich zoznámenie naozaj náhodné? Aký človek sa skrýva za Floydovou peknou tvárou? Vzťah Floyda a jeho dcéry je zahalený tajomnosťou. Je príliš láskyplný, ideálny a dokonalý, aby mohol byť aj pravdivý. Laurel má podozrenie, že tu niečo nesedí. Naozaj ju Floyd miluje, alebo je to len pretvárka? Laurel nevie, či mu má dôverovať a či má pokračovať vo vzťahu, ktorý ju napĺňa čoraz väčšími obavami a pochybnosťami.
Strhujúci príbeh o zmiznutom dievčati je vyrozprávaný z perspektívy viacerých osôb a v rôznych časových odstupoch. Celok sa pred čitateľom odkrýva len kúsok po kúsku ako stará odlupujúca sa maľovka. Napätie je priam neznesiteľné. Nevieme, komu môžeme veriť, čo je pravda a čo nie, môžeme sa len dohadovať a chvíľami skončíme v slepej uličke. Ktovie, či život ušetrí sympatickú a milú hrdinku ďalšej nočnej mory? Román Jednoducho zmizla nie je krvák, no napriek tomu naháňa hrôzu a vyvoláva zimomriavky vďaka postavám, ktoré autorkina fantázia vzkriesila k životu, aby sa s chuťou pohrala s nervami čitateľov.

"Ak by nebola rozmaznaná,ak by od mamy neočakávala, že zamáva kúzelnou paličkou a vyrieši za ňu všetky jej problémy,ak by mala čo len najmenšiu predstavu o stave rodinných financií,ak by sa aspoň trochu zaujímala aj o iné veci nie len o seba,rozhovor sa mohol v tej chvíli skončiť."

Jednoducho zmizla ma zaujala svojou anotáciou. Kniha sľubovala napätie. U mňa sa, žiaľ,nedostavilo.
Rozdelenie knihy do piatich častí je fajn. Prológ nám predstavuje Ellie, ktorá zmizne.
V prvej časti sa nám predstavuje Laurel,ako osamelá a strápená žena. Ubehlo už 10 rokov od zmiznutia jej milovanej dcéry Ellie. Dcéra Hanna a syn Jake sú už dospelí a manžel má nový vzťah.
Dej z pohľadu Ellie,z minulosti, sa označuje "Vtedy" na začiatku kapitoly, čiže je to celkom prehľadné. V druhej časti už Laurel do života vpláva Floyd. Aj so svojou rodinou. Tretia časť sa začína rozprávaním Noelle a jej pohľadom na to, čo sa dialo. Vo štvrtej časti sa miesi rozprávanie Ellie a Noelle. Piata časť je najkratšia. Začína sa rozprávaním Floyda a to je vlastne rozuzlenie celého príbehu. Všetky časti sú popretkávané najmä z pohľadu Laurel, ktorá je hlavnou postavou knihy,aj keď zmiznutá je jej dcéra Ellie.

Kniha mala veľký potenciál (podľa mňa však nevyužitý). Krátke kapitoly boli skvelé, dej plynul bez hluchých miest. U mňa nastalo sklamanie už na sedemdesiatej strane. Tu som začínala tušiť o čo ide,kto je za tým,kam sa postavy podeli a odkiaľ sa vynorili nové. Čítala som však ďalej a stále verila, že príde "facka" a autorka sa vysmeje mojej naivite priamo do tváre. Nič také sa nestalo. Naďalej dej plynul,autorka nám postupne odhaľovala tajomstvá,no pre mňa to nebolo nič prekvapivé. Nemyslím, že mám až toľko trilerov načítaných,no dej tejto knihy bol hrozne predvídateľný. Dosť mi to pripomenulo inú knihu,aj keď musím uznať, že táto bola lepšie napísaná a aj ukončená. Už teraz sa teším na ďalšie diela od Lisy Jewell, na jej posun, pretože píše naozaj dobre. Zapracuje na "rozbalovaní" indícií aby bol čitateľ v sľubovanom napätí a bude to paráda!

Za knihu sa chcem veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Tatran,za úžasný prístup Petry a možnosť prečítať si túto knihu.

Moje hodnotenie: 3* z piatich

Názov: Jednoducho zmizla