piatok 31. júla 2020

Devět dní recenzia

Devět dní

Zuzana Strachotová

31. júl 2020

Dystopický, postapo, sci-fi román z pera českej autorky? Prečo nie?!

Věřit a nepochybovat. Lee Parker věří, Sera Trantorová věří - pouze každý něčemu jinému. Vleklé války nejen že měly fatální dopad na tvář přírody, ale rozdělily lidstvo na dva nesmiřitelné tábory. Životním krédem kněžích je askeze. Hlavními hodnotami jsou čistota, zbožnost a také absence citu. Proti této nesmyslné víře stojí Povstalci, kteří bojují za návrat původního světa. A jejich přesvědčení je neméně houževnaté, jak brzy na vlastní kůži pocítí Parker, nejlepší voják z elitní jednotky Jestřábů a vykonavatel kněžské vůle, který má jasný úkol: přivést do Citadely Povstalkyni Seru živou. Ovšem ani Seřiny pevně vštěpované morální zásady nezůstanou ušetřeny tvrdé zkoušky.

V dálce nad údolím, kde se tyčily hory, byl vidět stín. Soustředil se na to místo a všiml si, že se táhne kolem dokola jako obrovská zeď. Byli opravdu přímo ve středu Bouře. Pohlédl na černé nebe, kde se rýsovala mlhovina. Musela to být ona. Citadelská víra jednoznačně kázala jedinečnost planety a celé soustavy. A přesto se teď dívá na důkaz nesmírnosti. Jak by tohle vše mohlo být dílem jediného Boha?

Od prvých strán som sa do deja zahryzla. Doslova! Ťažko sa mi tento prepracovaný svet odkladal bokom kôli povinnostiam. Zžila som sa s príbehom. Protoles,turopalmy, vakožížaly, vookovia… proste fascinujúci svet, ktorý vám občas naženie aj zimomriavky. Presne tie som mala zo záhadnej Ružovej búrky. Je to nebezpečný atmosférický jav,pri ktorom dochádza k purpurovým bleskom. Tieto blesky sú smrteľné a nikto nevie čo búrku spôsobuje. V Citadele vládnu "kněží" náboženský fanatici(?)a ľud sa musí držať veľmi prísnych pravidiel. Na poraidok dohliada armáda. Byť vojakom je pre každého veľká časť a každá matka si toto privilégium želá pre svojho syna."Jestřáby" sú oddiel najlepších mužov armády. A práve muž z tohto oddielu, Lee Parker,dostane za úlohu priniesť povstalkyňu Seru Trantorovú pred Konsilium. Potrebujú sa zbaviť povstalcov, aby nenarúšali ideológiu, ktorú vnucujú Citadelčanom. Povstalci žijú v bezpečí opustenej vodnej elektrárne za hranicami hustého protolesa. Medzi týmito dvoma skupinami vládne neustály boj. Kto by si bol pomyslel, že ak sa hlavný hrdinovia (opačného pohlavia) ocitnú v uzavretej jaskyni,aj keď zvádzajú medzi sebou súboje a vládnu tu predsudky, že v príbehu nevznikne romantická linka. V akejkoľvek knihe je to pre mňa prirodzený vývin udalostí. Izolovaný muž so ženou...to nikdy nie je len tak… Mne osobne sa veľmi páčila romantická linka a nemám najmenšie výhrady. Veľkým plusom bolo striedanie uhlu pohľadu Sery a Leeho. Takže sme mali možnosť nazrieť ako do duše jedného,tak druhého. Obaja zvádzali vnútorný boj,mali vlastnú vieru v niečo… Výstižné boli útržky(popisky) rozhovorov a televíznych vysielaní na začiatku každej kapitoly. Kniha od začiatku do konca písaná veľmi čtivo bez hluchých miest. Plno očakávaných aj neočakávaných zvratov. S čistým svedomím by som túto knihu zaradila medzi svetovú sci-fi\ dystopickú literatúru. Od teraz má Strachotová novú fanynku! A veľmi sa teším na ďalšie časť s názvom Devět nocí.

Za túto knihu sa chcem veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Fantom Print

Moje hodnotenie:  5* z piatich

Názov: Devět dní