utorok 18. augusta 2020

Vrabce z Terezína recenzia

Vrabce z Terezína

Kristy Cambron

18.august 2020

Súčasnosť: Sera Jamesová má pred sebou slávnostné otvorenie novej galérie a rozprávkovú svadbu. Čo viac by si mohla priať? Idylku dokonale naplánovanej budúcnosti však naruší súdny spor, do ktorého je zavlečený jej snúbenec William Hanover. Sera musí bojovať proti jedovatým obvineniam, ktoré môžu Williama stáť desať rokov za mrežami. Podarí sa jej zachrániť budúcnosť a manželstvo, ktoré sa hneď po uzavretí ocitne v kríze?

Londýn 1942: Karolíne Makovskej sa v poslednej chvíli podarí opustiť okupovanú Prahu, kde zanechala svoju židovskú rodinu. Ako novinárka pre anglický denník The Daily Telegraph zisťuje, že pred hrôzami vojny nie je v bezpečí ani za Lamanšským prielivom, kde na vlastnej koži zažíva nemecké bombardovanie britskej metropoly. Keď sa dozvie o masovom vyvražďovaní Židov vo východnej Európe, nemá inú možnosť, než sa vrátiť do rodného mesta a riskovať život, aby zachránila svojich najbližších.

Svety oboch hrdiniek prepojí život malého dievčatka, ktoré im ukáže, že ani v tých najtemnejších okamihoch netreba prestať dúfať. Sera a Kája sa musia naučiť spoliehať na svoju vieru a bojovať o to, na čom im skutočne záleží – aj keď to bude znamenať, že do stávky vložia vlastnú budúcnosť.

"Mala pocit, že srdce jej krváca spolu s milovaným mestom. Tu a teraz. V uličke, do ktorej sa schovali a kde všetka nádej zamŕzala ako sneh pod ich nohami. Vojna znamená všetko. Môže sa vytratiť rovnako dnes ako zajtra,alebo v zlomku sekundy stiahnuť ich krásne mesto a duše v ňom do pekla."

Kde začať? Nuž, kniha Vrabce z Terezína nie celkom naplnila moje očakávania. Tvrdím síce, že od kníh očakávania nemám,no so sériami je to iné. Očakávam gradáciu, vývoj postáv k lepšiemu… po knihe Motýľ a husle, ktorá je prvou časťou zo série s názvom Ukryté majstrovské dielo, som naozaj očakávala podobný,dychberúci príbeh minulosti prepletený súčasnosťou. Žiaľ,nestalo sa...

Už anotácia príbehu prezrádza, že rovnako ako v prvom diele, aj tu sa bude odohrávať príbeh Sery a Willa v súčasnosti a taktiež sa dozvieme srdcervúci príbeh lásky z Terezína ako nám to už napovedá názov knihy.

Najprv si posvietim na súčasnú časť knihy- autorka sa snažila zahmlievať od prvých strán ako bude príbeh lásky medzi Serou a Willom pokračovať. Všetko mi bolo od začiatku úplne jasné! Svadba (ako praví veriaci), následné komplikácie, ktoré povedú k nezhodám a očakávala som aj dieťa (asi ako jediná), čo bol pre všetkých šok a naozaj nepochopím, prečo majú ženy tendenciu vykresľovať tehotenstvo vždy ako "nesprávne načasované"... Willovo správanie mi prišlo veľakrát egoistiké a ak sa tak správal aj v prvej časti,tak mi to rušivé neprišlo. Tentoraz áno. Rodinné nezhody mi pripadali až detinské a najmä to,ako k celému sporu došlo. Sera bola tvrdohlavá, išla sama proti sebe. Naozaj v tejto knihe mi vadilo správanie oboch hlavných postáv.

Príbeh minulosti sa začína vpádom nemeckých vojsk do Prahy a útek Karolíny do Palestíny. Odtiaľ sa dostala do Anglicka, vyštudovala univerzitu a našla si prácu.Tento príbeh si ma získal viac ako Sera s Willom. Karolína sa zamiluje,no osud sa nepekne zahrá a šťastný život skomplikuje. Tu ale tiež nebolo všetko podľa môjho gusta. Príbeh bol veľmi pomalý,doslova sa vliekol. Až za polovicou knihy sme sa dostali do Terezína.

Veľmi však obdivujem Cambronovú za jej až neuveriteľné poznatky z obdobia 2 svetovej vojny, jej detailné opisy koncentračných táborov, vytvorené postavy úplne vhodné pre danú dobu a nesmiernu chuť žiť! A to nie len láskou k Bohu a životu Karoliny,ale aj Sophie, dievčatka, ktoré bolo zachránené v knihe Motýľ a husle.

Za mňa má kniha 3* z piatich

Názov: Vrabce z Terezína

Séria: 2. diel Ukryté majstrovské dielo