pondelok 31. augusta 2020

Daisy Jones and The Six recenzia

Daisy Jones and The Six

Taylor Jenkins Reidovou

1.september 2020

Mala som tú česť prečítať si prvýkrát v živote knihu pred samotným vydaním,za čo sa chcem vydavateľstvu Slovenský spisovateľ veľmi pekne poďakovať.

Fascinujúci román o sláve, láske, hudbe a o tom, čo sa stane, keď sa šťastie pominie a zhasnú reflektory. Daisy Jones & The Six je príbeh raketového vzostupu rockovej kapely, ktorej hudba charakterizovala jednu éru a ktorej náhly rozpad vyvolal množstvo nezodpovedaných otázok. Pripravte sa na bláznivý, nezabudnuteľný výlet do Los Angeles 70. rokov, sex, drogy a rock and roll!

Len čo sa úspešná rocková kapela The Six spojila so začínajúcou speváčkou Daisy Jonesovou, vypuklo hotové šialenstvo. Ich piesne ovládli hitparády, ich albumy zneli z každého gramofónu, ich koncerty po celej krajine boli beznádejne vypredané. A potom, 12. júla 1979, sa z ničoho nič rozpadli. Nikto netušil prečo. Až doteraz.

Ich vzťahy boli divoké rovnako ako ich hudba – boli priateľmi, milencami, bratmi aj rivalmi. Sami neverili tomu, aké mali šťastie, kým oň neprišli. Táto kniha zachytáva príbeh ich začiatkov i búrlivých nocí, ale každý z nich si pravdu pamätá trochu inak. Jediné, čo všetci vedia s istotou, je fakt, že od chvíle, keď Daisy Jones bosá vystúpila na pódium v klube Whisky, kapela sa navždy zmenila. Pri tvorbe hudby totiž nikdy nejde iba o hudbu. A niekedy môže byť veľmi ťažké určiť, kde sa končí melódia a začínajú sa city.

"Samozrejme, že to vôbec nie je jednoduché. Pretože spočiatku si iba chcete vylízať ranu. A onedlho sa už zúfalo usilujete skryť skutočnosť, že ste len úbohá, narýchlo pozliepaná troska ženy a že z rany, ktorú ste si chceli vylízať,sa stal hnisajúci vred. Ale bola som mladá, štíhla a krásna. Koho to zaujímalo?"

Daisy Jones and The Six som registrovala už pred nejakým časom na zahraničných bookstagramoch a recenzie na ňu boli samá chvála. Som veľmi rada, že môj prvý kontakt s autorkou Taylor Jenkins Reidovou bol práve takýto výnimočný. Aspoň pre mňa. Touto knihou, výnimočným kúskom v mojej knižnici, som sa zoznámila s tvorbou Taylor a nemohlo to dopadnúť lepšie.

V úvode príbehu je "Poznámka autorky" a bola som presvedčená, že v knihe sú reálne osoby. Áno,bolo to mojou nevšímavosťou. Škoda. Celá kniha je písaná formou interview s členmi kapely. Vidíme situácie z rôznych uhlov pohľadu, čo je úplne fascinujúce. Nič podobné som doteraz nečítala a musím povedať, že ani žiadnu fikciu vykreslenú reálnejšie. Striedanie postáv v rozprávaní bolo autentické a nezrovnalosti vo výpovediach na jednu a tú istú vec\ situáciu boli o to uveriteľnejšie-veď aj v bežnom živote vidí viac ľudí jednu situáciu rozdielne.

Príbeh začína predstavením Daisy Jones a jej života v skratke a pokračuje predstavením kapely Dunne Brothers, ktorí sa neskôr premenovali na The Six. Nadaní hudobníci s frontmanom, prirodzeným vodcom Billym. Boli skvelí, úžasní, ale niečo im k dokonalosti chýbalo. Daisy. Spolu tvorili fenomén. V 70.rokoch minulého storočia sa to v hudobnom priemysle neobišlo bez bujarých párty,kde alkohol tiekol potokom, drogy boli v každom vrecku a nezáväzný sex bol proste súčasť života. V rozhovore sledujeme osobné životy týchto hviezd,ako aj zákulisie práce na albume, počnúc inšpiráciou, skladaním textu,komponovaní hudby až po veľkolepé turné. Láska, závislosti, rodina, nepochopenie, osamelosť, tvrdohlavosť…. Zmeť rôznych problémov a osobných životných kríz si Taylorová dokonale naplánovala a servírovala postupne.

Čítala som asi po 10-15 strán denne, až som sa dostala na stranu 120 a zrazu som nedokázala knihu pustiť z rúk. Čítam pomaly,no o tretej nad ránom som si spokojná ľahla do postele. Daisy Jones and The Six bola dočítaná a už druhý deň si z hlavy neviem dostať rozmaznanú Daisy, oddanú priateľku Simone, frontmana Billyho(ani neviem aký prívlastok by som mu mala dať,aj keď ma ich napadá hneď niekoľko), muža s najväčším srdcom- Grahama, bubeníka Warrena, otravného Eddieho, svojskú Karen; no kto mi neschádza z mysle Camila. Úžasná silná, empatická žena, ktorá si bránila všetko svoje. Svoj život, ktorý nebol dokonalý a predsa ho milovala rovnako,ako svojho manžela a deti… Stála pri ňom vždy a všade; bola mu oporou a múzou. Táto postava bude vo mne ešte dlho rezonovať.

V závere knihy autorka pridala špeciálny bonus! Sú to texty piesní v slovenskom jazyku aj v originálne, čo je naozaj nevídané.

Od autorky Taylor Jankins Reidovej si v slovenskom preklade môžete prečítať knihu Sedem manželov Evelyn Hugovej, ktorá vyšla tiež vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ.

Za mňa jednoznačne 5* z piatich