sobota 25. apríla 2020

Karamela recenzia

Karamela

Peter Zeman

25. apríl 2020

Túto knihu som si sama vybrala na recenziu od vydavateľstva @inspira.publishing  Veľmi pekne ďakujem za zaslanie knihy.

Dej tohto príbehu, čiastočne inšpirovaného skutočnými udalosťami, vás vtiahne do hlavného mesta našej krajiny a neskôr aj za jej hranice. A za hranice, nielen štátne, ale najmä tie morálne a zákonné, siahajú aj prípady nelegálnych adopcií. Peter Reichel je hovorcom štátnej inštitúcie, ktorá má v kompetencii práve túto problematiku.Tragické prípady a osudy týraných detí, roztrieštených detských dušičiek, ktoré sa neraz stávajú iba bezbrannými rukojemníkmi a obeťami, nezriedka i tovarom,sú tak počas niekoľkých rokov súčasťou jeho života. Jednou nohou však vkročí aj do pokriveného sveta plného korupcie a nekalých praktík, v ktorom vládnu peniaze a moc. Jeho osobný život bez kúska anonymity je od ideálu na míle vzdialený, a tak sa jeho obľúbeným a verným spoločníkom stáva alkohol. Komplikovaný milenecký vzťah s asistentkou, ako aj ďalšie osobné či pracovné problémy ho však doženú k radikálnemu rozhodnutiu. Začína odznova, úplne od nuly, dokonca aj v inej krajine, ale zato s čistou mysľou a odhodlaním, zatiaľ však netušiac, že ho ešte dostihnú následky minulosti. Jeho život nakoniec predsa len dostane zmysel. Ten však bude úplne iný, než aký by očakával…

"Každý úspech aj neúspech je len a len o tom jednom a vždy o tom istom- veriť sám sebe. Ak si prestal sám sebe veriť, už to neskúšaj. Ty ale nie si z tých, čo sa vzdávajú ľahko. Čo to z tvojho života mi už známe je. Riskni to znova."

Ja vždy tvrdím, že od knihy nikdy nič neočakávam. Ani pri tejto som nemala očakávania,ale dosť som sa obávala príbehu týrania a obchodovania s deťmi. Ako matka neviem, či by som niečo také dokázala čítať a byť pri tom 'v pohode'. Našťastie pre mňa, žiadny príbeh o mučení a hroznom utrpení detí sa nekonal. Ufff.
Príbeh je inšpirovaný skutočnými udalosťami,no nakoľko je v príbehu spomenutá realita a v akej miere zapracovala autorova fantázia,to ja nechám na posúdení každého čitateľa. Ja osobne som verila každému slovu, ktoré mi pán Zeman predostrel.
Hlavnou postavou knihy je Peter Reichel, zabezpečený, mladý, sympatický hovorca úradu, ktorý má na starosti zanedbávané a týrané deti. V pozadí príbehu, môžeme sledovať rôzne prípady, ktoré jednoznačne súviseli s autorovou prácou hovorcu, pretože podobnosť spomenutých káuz, predpokladám, veľa ľudí zaregistrovalo. Dej sa odohráva najmä situáciami a životom hlavného hrdinu. Jeho psychické vypätie z práce, neopätovaná láska mladej kolegyne Mie a malé polienka prikladajúce do ohňa komplikácií v práci zlyhávaním ľudského faktora a ľahostajnosti niektorých zamestnancov k práci, ktorú majú na starosti, týkajúcej sa podaných podnetov na prešetrenie starostlivosti o deti. Peter sa rozhodne funkciu hovorcu opustit s hrdosťou. Práve tu sa podľa mňa celý príbeh len začína. Veľmi mi imponuje, že Reichel,napriek tomu ako sa k nemu zachovali nadriadení a niektorí spolupracovníci,zostal loajálny voči bývalému zamestnávateľovi, bol odhodlaný, neštítil sa žiadnej práce a rozhodne mu nechýbala trpezlivosť a veľké srdce na pravom mieste. Záver knihy bol predvídateľný,presne taký, aký som si priala.

Možno je Vám autor,Peter Zeman, povedomý svojim pôsobením v Slovenskom rozhlase alebo funkciou hovorcu Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.

Kniha je písaná pútavo, so zaujímavou problematikou vo vedľajšej úlohe
Moje hodnotenie: 4,5* z piatich