streda 13. mája 2020

Drogy sú liek recenzia

Drogy sú liek

Pavol Babej

13. máj 2020

Veľmi pekne sa chcem autorovi poďakovať za oslovenie a možnosť prečítať si jeho knihu.

Leonard, hlavná postava,pracuje vo fabrike na dôležitej pozícii operátora výroby. Prácu mu vybavil otec,no príde o ňu a finančná kríza, ktorá straší na každom rohu mu nedáva veľké šance na nový džob so slušnou mzdou. Má obavy doma túto novinku oznámiť rodičom,preto sa opije a večer po návrate domov v alkoholovom opojení mu otec povie, že je hlavou rodiny, pretože v dôsledku krízy prišli obaja rodičia o prácu a v domácnosti je jediným pracujúcim Leo. Ten sa toľkej zodpovednosti zľakne,ale nezaháľa, prácu si hľadá a nájde.V pochybnej uličke,kde je všetko zakázané, povolené...Tu sa celý príbeh začína

" Bolo to celkom dobré miestečko, pretože sa očakávalo, že do tohto baru budú chodiť len známi herci, hudobníci, športovci či podnikatelia. Tí kokaín šnupali už dlhé roky, akurát, že teraz na to budú mať rovno vyhradený spoločný priestor. Tam nájdu vzorky s rôznym percentuálnym obsahom toho ´koncentrovaného šťastia´."

Hneď na začiatok knihy autor vložil poďakovanie. Čítam knihy poctivo,so všetkým čo k nim patrí. Veľmi milo ma Pavol prekvapil s akou láskou, úctou a pokorou písal v úvode o svojej rodine.To si naozaj cením, pretože vo väčšine poďakovaní sa buď na rodinu zabudne,alebo sa spomenie medzi rečou a komplexne.
Musím "vypichnúť" autorov štýl písania. Je naozaj čtivý, jednoduchý. Páči sa mi,ako v každej kapitole na začiatku a (aj približne) v strede je umiestnený citát, veľmi vhodne a trefne použitý vzhľadom k obsahu kapitoly.Autor v monológoch a úvahách Lea poukazuje najmä na svoju inteligenciu a triezvy pohľad na svet. Tieto pasáže sú písané s dávkou humoru a zároveň vážnosti.

A teraz k deju. Leov príbeh sa začína v práci,o ktorú príde. Dej sa rozvíja pomaly. Spoznávame Leovu rodinu, zázemie.Novú prácu a cestu,akou sa k nej dostal. Sú použité jemné zápletky,no do trištvrte knihy,by som povedala, že to bola oddychovka. Potom celý dej dostal až príliš rýchli spád. Zápletku u mňa vystriedal šok, pretože to ako celok mal autor dobre premyslené a pri istých pasážach knihy, musel mať aj dobré informačné zdroje. Všetko sa to uponáhľalo práve odchodom Lea z práce v uličke. Záverečná štvrtina knihy bola akoby celá uponáhľaná. Dialo sa tam príliš  veľa a môj osobný pocit, že knihe chýbal záver. Preto verím, že bude pokračovanie. Naozaj nemám rada otvorené konce a tu mi vystalo príliš veľa otáznikov. Veľmi som dúfala, aby Leo nepodľahol nástrahám uličky. Verila som v neho.V jeho triezvy pohľad na svet, inteligenciu a najmä zrak, ktorý denno denne upieral na opúšťajúcich sa ľudí.

Pavol Babej je mladučký autor knihy Drogy sú liek. Verím, že touto knihou nekončí a budeme o ňom a jeho knihách ešte počuť.

Kniha bola fakt dobrá,ale nemôžem inak a z hodnotenia uberám práve kôli rýchlemu spádu a príliš otvorenému koncu.

Moje hodnotenie: 4⭐z piatich