pondelok 25. mája 2020

Motýľ a husle recenzia

Motýľ a husle

Kristy Cambronová

25.máj 2020

Motýľ a husle. Kniha, ktorá ma upútala v prvom rade obálkou. Je nádherná. Samozrejme, anotácia zohrala v rozhodovaní pri výbere tiež svoju rolu.

Sera Jamesová, kunshistorička, sa lieči zo zrady milovaného muža. Pred dvomi rokmi ju nechal stáť pred oltárom,a ako rozptýlenie si zvolila prácu. Vrhla sa na hľadanie obrazu, ktorý videla v parížskej galérii ako malé dieťa. Pri pátraní sa zoznámi s bohatým Williamom Hanoverom, ktorý má vlastné záujmy, prečo pátra po tom istom obraze. Na portréte je zobrazená huslistka, ktorú nazývali 'Miláčik Rakúska'. Kresťanka, nadaná huslistka viedenského orchestra, dcéra generála Tretej ríše, Adele von Bronová sa pokúsi pomôcť rodine, svojim židovským priateľom. Situácia s pašovaním priateľov nedopadne dobre a Adele sa ocitá za ostnatým drôtom. Jej privilegovaných život plný večierkov a bohatstva na tomto mieste nič neznamená. Príbeh Sery a Adele sa pretnú…

"Nedávalo jej to zmysel. Ale koniec koncov ani postávanie na vlhkom rannom mraze nedávalo žiadny zmysel.Krv na tehlovej stene tam vonku-to bolo číre šialenstvo. Čo ak sa cez zrkadlo dostala do nejakého krutého začarovaného sveta? Čítala Carrollove knižky pre deti,ale nikdy by jej nenapadlo, že ju postretne rovnaký osud ako Alicu: že sa prepadne do bizarného sveta nočných môr,kde nič nedáva zmysel."

Táto kniha,ako je už z anotácie jasné, má dve dejové línie. Musím uznať, že obe boli rovnako dobre spracované,aj keď sa väčšia časť knihy venovala práve minulosti.
Ale začnem pekne po poriadku. Kniha sa začína súčasnosťou, príbehom Sery. Autorka nám vyrozpráva príbeh majiteľky galérie, stretnutie s Willom, príťažlivým mužom, ktorý si ju najme na vyhľadanie obrazu a životné príbehy oboch postáv. Áno,Sera a Will sa do seba zaľúbia,ale ich cesta nie je jednoduchá. Počas tohto príbehu sa mi zdalo,akoby autorka nasilu vkladala pasáže o viere ako u Sery,tak u Willa. Ku koncu príbehu sa mi objasnili odkazy k viere a prišli mi zrazu úplne prirodzené. Táto dejová linka bola veľmi pútavá,no historická časť nijako v pútavosti nezaostávala. Tu musím vyzdvihnúť autorkine poznatky z oblasti druhej svetovej vojny, najmä z Osvienčimu a Bergen-Belsenu. Nakoľko mám prečítaných niekoľko skutočných príbehov,Kristy sa držala faktov a svoju fiktívnu hrdinku dokázala bravúrne zasadiť do reálnych dejín. Adele von Bronová, Miláčik Rakúska a dcéra zámožných a vplyvných ľudí sa zamilovala do syna obyčajného chudobného predavača, nadaného violončelistu z orchestra, kde sama Adele hrávala na husliach, Vladimira. Osud im neprial. Otec Adele zatrhol tento vzťah ešte pred samotným začiatkom. To im nebránilo platonicky sa stretávať pred skúškami orchestra v záhrade. Ich rozhovory boli všakovaké,no prišla reč aj na vojnu a odvádzanie židovských rodín z Rakúska. Po nevydarenom pokuse pomôcť Adelinym priateľom,ju z rodičovského domu odviedli nemecký vojaci. Poslali ju vlakom so stovkami ďalších nemeckých zajatcov do Osvienčimu. Tu prežila vďaka láske k mužovi, láske k Bohu, láske k hudbe a novej nájdenej "rodine", ktorou sa jej počas dlhých mesiacov v tábore stala skupinka žien zo založeného osvienčimského orchestra. Do detailov premyslený príbeh, ktorý vám ku koncu vyrazí dych a v samotnom závere zovrie srdce a vženie slzy do očí. Skutočne kvalitný kúsok pre milovníkov silných príbehov lásky, priateľstva,viery a odhodlania.

Kristy L. Cambron fascinovalo obdobie druhej svetovej vojny už od chvíle, čo si vypočula vojnové zážitky svojho starého otca. Na Indiana University vyštudovala dejiny umenia a získala ocenenie za vynikajúce výsledky. Orientuje sa na príbehy z druhej svetovej vojny a historické romány z regentského Anglicka. Za svoje diela získala niekoľko ocenení. S manželom a tromi synmi, ktorí milujú futbal, žije v Indiane.

Moje hodnotenie: 5* z piatich

Názov: Motýľ a husle
Séria: 1. diel Ukryté majstrovské dielo