nedeľa 17. mája 2020

Nesmieš povedať recenzia

Nesmieš povedať

Zdenka Wenzlová Švábeková

17. máj 2020



Ďakujem vydavateľstvu Elist za poskytnutie e-knihy na recenziu. Som Vám naozaj veľmi vďačná.


Nesmieš povedať je kniha,kde hlavnou hrdinkou ,a tu sa skutočne o hrdinke hovoriť môže právom,je Lenka. Sledujeme jej príbeh od útleho detstva. Útrapy, ktoré zažívala hneď po narodení, kedy ju matka zanedbávala ,bila  a aj nakoniec opustila(a to v priebehu pár mesiacov),sa jej uja
l otec. Nakoľko nevedel, čo s bábätkom robiť,odviedol malinkú Lenku do rodičovského domu,kde ešte okrem Lenkiných starých rodičov, žili jej štyria strýkovia. Najmladší Milo,len o niekoľko rokov starší od Lenky. Starká si vnučku zamilovala a obe prežili niekoľko odlúčení a návratov.



“Svojou tichou povahou a slabou priebojnosťou som sa stala dobrým terčom šikanovania, posmeškov a emočných vydieraní. Celé roky nikto neskúmal, ako to so mnou v skutočnosti je, prečo som taká a kto narúša moje prirodzené detstvo. Dokonca aj dospelý nado mnou krútili hlavou. Neriešili moju utiahnutú povahu."

Štýl písania autorky je zvláštny. Občas skutočne akoby písaný očami dieťaťa, občas písaný príliš dospelo. Text bol ozvláštnený krátkymi veršami, ktoré pani Zdenka zakomponovala do deja a tiež ilustrácie, ktoré dotvorili obraz príbehu. Rozprávačkou v knihe bola sama Lenka. Vyrozprávala nám svoj osud v podstate od narodenia. Skutočne som verila(doslova som presviedčala samu seba), že celá kniha je len výplodom autorkinej fantázie. Žiaľ, mýlila som sa. Aj keď pravdepodobne teraz prezradím niečo z deja, musím to napísať! Celá Lenkina rodina je chorá! Skutočne celá! Matka je psychicky chorá, nevyrovná,prchká, manipulatívna,despotická a násilnícka. Starká pred všetkým zatvára oči a vidí len to, čo chce. A zvyšok? Podľa mňa psychopati a devianti. Vrátane vlastného otca! Viem, že sa takéto veci môžu diať, možno aj nám "pod nosom",ale je až neuveriteľné, aké dokáže byť okolie doslova obrnené proti inakosti. Napriek tomu, že som si na štýl autorky musela zvykať a taktiež na niektoré opakované slovné spojenia,knihu môžem len odporučiť. Teda,nie každému! Slabým povahám a precitlivelým matkám by takáto kniha určite neurobila dobre.

Zdenka Wenzlová Švábeková je poetka, spisovateľka, podnikateľka, ale taktiež mama a stará mama. Vďaka alebo kôli (?) charitatívnej činnosti má dosť námetov na písanie skutočných príbehov o týraní a zneužívaní nielen žien,ale aj detí.

Jednu hviezdičku strhávam za vyššie vytknutý štýl autorky a opakovanie fráz (čo je však len môj osobný názor a nikto z čitateľov ho so mnou nemusí zdieľať!)

Moje hodnotenie 4* z piatich


Názov: Nesmieš povedať:
Autor: Zdenka Wenzlová Švábeková
Vydavateľstvo: Elist
Rok: 2018
Jazyk: slovenský
Počet strán: 264
Formát: e-kniha
Žáner: Inšpirované skutočnosťou



Túto knihu a veľa dalších skvelých titulov si môžete zakupiť priamo na stránke vydavateľstva Elist za najlepšiu cenu na trhu.

2 komentáre:

  1. O knihe som ešte nepočula, takže ďakujem za rozšírenie obzorov :-) Ale asi to nebude príbeh pre mňa, hoci na druhej strane, je dobre, že sa píše aj o takýchto témach.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nastastie nie su tam popisovane nejak brutalne sceny, ale nic to nemeni na tom, ze kniha sa necitala lahko koli teme akou sa zaobera. Odporucam, naozaj stoji za precitanie.

      Odstrániť