piatok 24. júna 2022

Liliana

Liliana 

ANNA SZAFRAŃSKA

24. jún 2022


Anotácia: Tetování není jen ozdoba. Často je jako otevřená kniha,do které jsou zaznamenány osudové okamžiky lidského života.

Lilianě je osmnáct, když se rozhodne začít samostatný, dospělý život. Proti vůli rodičů opustí rodný dům a odejde s Matějem, klukem, kterého oni odmítají přijmout. Čekají spolu dítě a Liliana věří, že budou šťastná, milující rodina. Opak je pravdou – nemocné dítě, snoubencova závislost a sklony k násilnému chování zničí Lilianin sen. Když pak jedné osudné noci uprchne se synem v náručí před Matějovými kumpány, kteří ji chtějí znásilnit, najde útočiště u Malvíny, mladé ženy, u které už nějakou dobu načerno uklízí, aby si přivydělala. Dívky, od pohledu absolutně odlišné, najdou společnou řeč. Díky Malvíně se Liliana seznámí s talentovaným tatérem Matem. Jejich setkání způsobí, že Liliana, jako motýl vytetovaný na jejích zádech, konečně může roztáhnout křídla. Strhující, emocemi nabitý román o boji za sebe a své nejbližší, o lásce a sebeúctě, o rodině, kterou ne vždy určují jen pokrevní pouta, a o lidech, kteří přes tíhu svých životních osudů dokáží nabídnout nezištnou pomoc a podporu.

Liliana je první z románů z cyklu „Pink Tattoo“. Příběhy tří žen, Liliany, Malvíny a Jasmíny, kterým osud uštědřil nejednu ránu, se protínají v tetovacím salónu. Každá z nich bojuje s temnými démony ze své minulosti a snaží se dál žít a hledat smysluplný, naplňující, i když ne vždy jednoduchý vztah.


 " Svět je plný příšer, Lilko, a ne  vždy jsou to ty, které na tebe vyskočí ze skříně nebo se schovávají pod postelí."


Keďže anotáciu som nečítala, opäť som šla do knihy naslepo a vybrala som si ju,lebo mala skvelé ohlasy. Očakávala som sexom nabitý príbeh. A čo som dostala? Niečo úplne,ale úplne iné…

Úvod je krásny,o zrode mladej lásky. Liliana má čoskoro 18 rokov, zaľúbi sa do chlapca o niečo staršieho,no rodičia jej ho neschvaľujú. Otehotnie a utečie s ním do iného mesta. No potom prišla prvá, druhá, tretia kapitola a ja som sa mračila stále viac. Myslím, že ženy (ja sa k nim pridávam) nerady čítajú o domácom násilí. Psychickom, či fyzickom,je to za jedno…rany na tele či na duši…jedny vidieť, iné v nás zostanú celý život….o to horšie je, keď je v takomto partnerstve dieťa. Trojročný Oskar je tichý, stráni sa detí a lpí jedine na matke. Pokiaľ si Liliana "zlízne" toľko, že sa nevládze postaviť a Matej ešte neskončil, pokračuje v "diele" na Oskarovi. Na malom bezbrannom chlapčekovi,jeho vlastnom synovi! Toto nikdy nepochopím. Kto dokáže ublížiť dieťaťu? Najväčším šokom pre mňa bolo, keď ju Matej chcel predať chlapom, ktorým dĺžil peniaze(toto nie je spoiler,je to aj v anotácii)! Našťastie sa spriatelila s Malvínou, majetnou ženou,ktorej upratuje dom. Od Mateja ujde,ale stále má v sebe boj, či urobila dobre. Najmä kvôli synovi. Síce si vyčítala, že Oskar je poznačený otcovým správaním aj jej vinou, pretože od Mateja nedokázala odísť skôr,na druhú stranu sa jej vyhrážal, že ju nájde,vezme jej syna a bez neho by neprežili (pardon…HAHAHA). Vďaka Malvíne sa Lilka zoznámi s Matom, svojráznym tatérom. Mohlo by sa zdať, že svoj "vzťah" uponáhľajú,ale Lilka je bojazlivá,utiahnutá a nedokáže dôverovať ľuďom a chlapom už vôbec nie. Je pred nimi dlhá,tŕnistá cesta,no Mat oplýva trpezlivosťou a hlavne,je veľmi pozorný, láskavý, čo by podľa ich prvých stretnutí nikto nepovedal. Celý príbeh je vyrozprávaný len z pohľadu Liliany. Síce mám v knihách rada aj pohľady mužov, až tak mi to tu nechýbalo. Mat bol pre mňa "jasný" od prvej zmienky,aj keď autorka sa ho snažila stajomniť. Komu by sa nepáčil svalnatý, potetovaný chlap ako hora s jemnou,oddanou dušou a milujúcimi srdcom. Musím povedať, že mi bolo veľmi divné ako Matej zmizol zo scény. A že sa vôbec neobjavil! Čakala som a čakala a vtrhol do príbehu v momente,kedy som to už naozaj nečakala. Možno bol záver prirýchly,no na druhú stranu…. myslím, že kniha nebola zbytočne naťahovaná. Bonusom bol epilóg, ktorý bol z pohľadu Mata a to veľmi oceňujem. Statočne som sa držala a výnimočne som pri Liliane nevyronila ani jednu slzu(aj keď som mala pár krát na malé). Szafrańska napísala krásny, silný, emotívny príbeh nielen o láske a znovuzrodení hlavnej hrdinky,ale aj o sile priateľstva, odpúšťania, trpezlivosti a materinskej\ rodičovskej nezlomnosti. A aby to nebolo len o pozitívach, maličké negatívum vidím jedine v scénach po tetovaní. Bola som zmätená kedy Lilka odpadla a kedy len skoro odpadla. Či sa to prihodilo prekladom, netuším,no toto jedno by bilo do očí a je to dosť podstatné v texte(pre samotný príbeh až tak nie).

Môj tip pre vás na záver: ak sa obávate siahnuť (po Lipinskej sa nečudujem)po poľských autoroch, nemusíte. Len vyberajte s rozumom. Szafrańsku vám rozhodne odporúčam.

Za mňa kniha dostáva 5*

Knihu si môžete zakúpiť tu: https://www.preskoly.sk/p/601075-liliana/
Ďalšie tituly za skvelé ceny si môžete pozrieť v ponuke kníhkupectva, ktorému vďačím za knihu https://www.preskoly.sk/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára